Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

Լևոն Իսահակյանը «Հայֆիլմի» պատմությունն է

Լևոն Իսահակյանը «Հայֆիլմի» պատմությունն է
09.09.2016 | 07:40

Լևոն Իսահակյանը կինոռեժիսոր է, արվեստի վաստակավոր գործիչ: Եղել է Լենինականի պիոներների պալատի առաջին տնօրենը և գեղարվեստական ղեկավարը, նվագել է ֆլեյտա նշանավոր կոմպոզիտոր Արտեմի Այվազյանի ղեկավարած նվագախմբում, խաղացել է Լենինականի Ա. Մռավյանի անվան թատրոնում, նկարահանվել է կինոֆիլմերում:
Որպես ռեժիսոր նկարահանել է գեղարվեստական և վավերագրական կինոնկարներ: 2004 թվականին, երբ Իսահակյանը 96 տարեկան էր, ես հաղորդում պատրաստեցի ռեժիսորի մասին: Ի դեպ, երկարակյաց են եղել ռեժիսորի պապը, հայրը, մայրը: Չնայած տարիքին, Լևոն Իսահակյանը ապրում էր ակտիվ կյանքով: Նա ամեն առավոտ մարզանք էր անում, հաճախ 4-րդ հարկից, որտեղ գտնվում էր նրա բնակարանը, իջնում էր կրպակ, գնում «Голос Армении» թերթը, որտեղ հանդես էր գալիս հոդվածներով: Ի դեպ, ռեժիսորը աշխատել է որպես լրագրող «Խորհրդային Հայաստան» թերթում, արժանացել է «Голос Армении» թերթի հատուկ մրցանակին: Նրա հոդվածները նվիրված էին հայկական կինոյի պատմությանը, գործիչներին, այսօրվա մեր կինոյի խնդիրներին: Գրում էր նաև անկախ Հայաստանի հիմնախնդիրների մասին:


Ահա թե ինչ էր պատմում Լևոն Իսահակյանը այդ հաղորդման ընթացքում:
«Հայրս հաճախ էր տանում ինձ տարբեր քաղաքներ: 1912 թվականն էր, հորս և մորս հետ կառքով Կարս ենք գնում: Ես նստած եմ դիմացի նստարանին, շատ անհարմար է, և գնում ենք երկար: Հայրս ասում է. «Սովորիր դժվարություններին, կյանքը բարդ բան է»: Հորս հետ Աշտարակում ենք՝ ունևոր մի մարդու տանը: Բակում մի խումբ մարդիկ մեծ զնդանի մեջ ինչ-որ բան էին տրորում: Պարզվեց՝ խաղող է, գինի են պատրաստում և մանրամասն պատմում են ինձ այդ պրոցեսի մասին:


«Տղաս, Անին աշխարհի ամենամեծ քաղաքներից է»,- ասում է հայրս, երբ գալիս ենք Անի: Հիշում եմ Անիի պարիսպները՝ բարձր-բարձր: Ապշեցուցիչ էր: 1914 թվականին արևի խավարում եղավ: Ասում են՝ դա վատ նշան է: Օգոստոսի 1-ին սկսվեց Համաշխարհային պատերազմը, որը բացասական դեր խաղաց մեր ժողովրդի համար, ճակատագրական էր, զարհուրելի...
1916 թվականին ռուսաց թագավորը գնացքով պետք է գնար Էրզրում՝ զորքերը ստուգելու: Բոլորիս տարան կայարան՝ թագավորին ողջունելու: Վագոնից դուրս եկավ միջահասակ մի մարդ՝ մորուքով, բաց գլխով: Հավաքվածներից մեկն ասաց. «Տո էդի՞կ է ռուսաց հսկա արքան: Ինչխոր ճնճղուկ էղնի»:


Սովորում էի երաժշտական դպրոցում, ֆլեյտա էի նվագում: Մեր ղեկավար Արտեմի Այվազյանը նվագախումբ էր ստեղծել: Մենք նվագում էինք թատրոնում: Թատրոնի առաջատար դերասան Արմեն Արմենյանը առաջարկեց ինձ դերեր խաղալ: Տարբեր ներկայացումներում փոքրիկ դերեր էի խաղում: Բարեկամս աշխատում էր կինոթատրոնում: Հաճախ ինձ տանում էր կինո դիտելու: Ես շատ էի զարմացած՝ ինչպե՞ս են պաստառի վրա մարդիկ հայտնվում, և որոշեցի անպայման զբաղվել կինոյով: Հայտնի խորհրդային ռեժիսոր Իվան Պերեստիանին նկարահանում էր «Անուշը»՝ ըստ Հովհ. Թումանյանի համանուն պոեմի: Նա ինձ առաջարկեց Մոսիի դերը: «Անուշ»-ից հետո «Востокфильм»-ը հրավիրեց ինձ նկարահանվելու: Պերեստիանիից ես սովորեցի դինամիկ մոնտաժ, գործողություն: Կինոստուդիան ինձ համար տաճար էր, ճեմարան: Ես ունեցա լավ ուսուցիչներ, շատ սիրում էի նրանց և շատ բան էի սովորում նրանցից: Համո Բեկնազարյանը միշտ լավ ստեղծագործական կոլեկտիվ էր հավաքում ու սիրում էր կրկնել. «Կինոն կոլեկտիվ ստեղծագործություն է»: Ափսոս, այսօր նրան մոռացել են:


Ես Լևոն Քալանթարի օգնականն էի և գլխավոր դեր էի խաղում «Խորտակված վիշապ» կինոնկարում: Այդ ֆիլմը նա նկարահանում էր Վավիկ Վարդանյանի հետ:
Քալանթարը լավ մարդ էր, նրան հարգում էին բոլորը, հումորի նուրբ զգացում ուներ»:
Լևոն Իսահակյանը միշտ ունեցել է հստակ քաղաքացիական դիրքորոշում: Նրա հոդվածների զգալի մասը նվիրված է Հայոց ցեղասպանությանը, նրա ճանաչմանը: Առաջին անգամ ցեղասպանության կադրերը ցուցադրվել են նրա «Երկիր հայրենի» ֆիլմում (1945 թ.):
«Ես ուզում էի, որ «Երկիր հայրենիի» հեղինակային տեքստը գրի Սերգեյ Յուտկևիչը: Սակայն նա շատ զբաղված էր, և ես դիմեցի Ալեքսանդր Դովժենկոյին: Խորիմաստ մարդ էր Դովժենկոն: Նա հիացմունքով էր խոսում հայկական ճարտարապետության մասին: Նա ասում էր. «Ֆիլմի յուրաքանչյուր կադր պետք է լինի ինչպես ձեր ճարտարապետությունը»:


50 վավերագրական ֆիլմերի հեղինակ է Լևոն Իսահակյանը: Նա նկարահանել է հայ արվեստի մեծերին՝ Արամ Խաչատրյան, Զարուհի Դոլուխանյան, Տաթևիկ Սազանդարյան, Գոհար Գասպարյան, Լուսինե Զաքարյան...
«Ես նկարահանեցի Արամ Խաչատրյանի Երկրորդ սիմֆոնիայի կատարումը և հատված «Սպարտակ» բալետից (լենինգրադյան կատարում)»: Երբ Արամ Իլյիչը դիտեց ֆիլմը, արտասվեց: Ասաց. «Ինձ հաճախ նկարահանեք: Ես շուտով մեռնելու եմ»: Ես շատ զարմացա: Վահրամ Փափազյանին գիտեի դեռ Ալեքսանդրապոլի թատրոնից: Նա մեծ դերասան էր և մեծ ազդեցություն ուներ հանդիսատեսի վրա: Հետագայում մենք բարեկամացանք, և ես ուզում էի ֆիլմ անել նրա հետ: Չհասցրի: Նա հեռացավ կյանքից:
Ստուդիայի ռեժիսորներից մեկին հանձնարարել էին ֆիլմ նկարահանել Փափազյանի մասին: Չկարողացավ: Դիմեցին ինձ: Այդպես լինում էր: Երբ որևէ մեկին չէր հաջողվում ֆիլմ անել, դիմում էին ինձ: Եվ ես հասցնում էի ֆիլմը մինչև վերջ:


«Երևան» կրկեսային կոլեկտիվը բարձր կարգի կոլեկտիվ էր: Ես որոշեցի ֆիլմ անել կրկեսի մասին: Ծանոթացա Լեոնիդ Ենգիբարյանի հետ: Գործին նվիրված արվեստագետ էր, հանճարեղ դերասան, ինձ շատ սիրելի մարդ: Պահպանվել է Լեոնիդ Ենգիբարյանի նամակը Լևոն Իսահակյանին:


«Հարգարժան Լևոն Գեորգիևիչ
Ձեր նամակը ինձ մեծ ուրախություն պատճառեց: Ես միշտ երախտագիտությամբ եմ հիշում Ձեր աշխատանքը ինձ հետ նկարահանումների ժամանակ (խոսքը «Ճանապարհ դեպի կրկես» ֆիլմի մասին է):
Ես միշտ հաճույքով եմ հիշում Ձեզ և համարում իմ ուսուցիչը կինեմատոգրաֆում:
Ընդմիշտ Ձեր՝ Լյոնյա:
17.03.64»


Լյոնյան տարբերվում էր բոլոր ավանդական ծաղրածուներից՝ առանց անբնական գրիմի, սովորական զգեստով, առանց տարօրինակ մեծ կոշիկների:
Սցենարում, որ գրվեց ֆիլմի համար, սյուժե չկար, միայն Լյոնյայի ռեպրիզներն էին: Իսկ ես Լյոնյայի օրինակի վրա ուզում էի ցույց տալ, որ միայն աշխատանքն է ստեղծում արժեք, ջանք պետք է դնել:
Որպես հիմք վերցրի հայ կրկեսի մյուս վարպետ Ստեփան Իսահակյանի կյանքը: Նա իմ հորեղբոր տղան էր, և ծնողները չէին ուզում, որ նա գնա կրկես: Բայց նա շատ համառ էր և շնորհիվ աշխատասիրության դարձավ հանրաճանաչ վարժեցնող: Եվ ստեղծվեց «Ճանապարհ դեպի կրկես» գեղարվեստական կինոնկարը (Հենրիկ Մալյանի հետ համատեղ):
Շնորհիվ Լյոնյայի, ֆիլմը մեծ հաջողություն ունեցավ: Այն ցուցադրվեց Գերմանիայի Դեմոկրատական Հանրապետությունում կայացած միջազգային կինոփառատոնում: Գերմանիա էինք մեկնել ես և Իրինա Շեստուան: Ֆիլմը դիտեցին խորհրդային բոլոր հանրապետություններում: «Հայֆիլմը» հաճախ էր անդրադառնում հայ դասական գրողներին, սակայն աշխատող մարդու, վարպետի, հանքագործի, բանվորի, շինարարի մասին ֆիլմ չկար: Իմ ձեռքն ընկավ Չամանովի սցենարը աշխատանքի մարդկանց մասին: Նկարահանեցի «ՈՒմ է ժպտում կյանքը» կինոնկարը: Խաղում էին մեծ դերասաններ Մետաքսյա Սիմոնյանը, Բաբկեն Ներսիսյանը, Գուրգեն Ջանիբեկյանը, Դավիթ Մալյանը, Ցոլակ Ամերիկյանը: Ֆիլմը լավ ընդունվեց»:


Լևոն Իսահակյանը սիրով, մեծ ջերմությամբ էր վերաբերվում երիտասարդ արվեստագետներին: Նա կյանքի ուղեգիր տվեց Արտավազդ Փելեշյանին, երբ մշակույթի նախարարի տեղակալ էր: Մոսկվա գործուղեց երիտասարդ Ֆրունզե Դովլաթյանին՝ ԹթԼԽ ընդունվելու համար:
Հաղորդմանը մասնակցում էին Լևոն Իսահակյանի դուստրը՝ Լիլիթը, և թոռը՝ Լևոնը: Նրանք նշեցին, որ Լևոն Իսահակյանը իսկական մարդու էտալոն է՝ լավ հայ, լավ քաղաքացի, լավ ամուսին, լավ հայր: Նշվեց, որ Լևոն Իսահակյանը «Հայֆիլմի» պատմությունն է:
Ափսոս, որ տաղանդավոր ռեժիսորին չշնորհվեց ՀՀ ժողովրդական արտիստի կոչում:


Գարիկ ՂԱԶԱՐՅԱՆ

Դիտվել է՝ 1337

Մեկնաբանություններ